Rancangan Pelajaran Tahunan
|
2014
|
SEJARAH
|
TINGKATAN 4
Disediakan oleh:
JUSVINDER PAL SINGH
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
1
2-3Jan.
2-3
6
-10Jan.
|
TEMA 7.
TAMADUN AWAL MANUSIA
Bab 1: Kemunculan Tamadun awal
Manusia
1.1.Pengenalan
1.2.Makna Tamadun
1.3.Ciri-ciri Tamadun
1.4.Proses pembentukan tamadun
-Tamadun Mesopotamia
-Proses
-Ciri-ciri
-Sumbangan
-Tamadun Mesir Purba
-Proses
-Ciri-ciri
-Sumbangan
-Tamadun Indus
-Proses
-Ciri-ciri
-Sumbangan-Tamadun Hwang Ho
-Proses
-Ciri-ciri
-Sumbangan
1.5.Rumusan
|
Memahami
pembentukan tamadun awal manusia.
Aras 1
1.1 Menerangkan konsep tamadun
1.2 Menyatakan ciri-ciri tamadun
1.3 Menyatakan sumbangan tamadun
manusia di Sumeria, Mesir , Indus dan Hwang Ho.
Aras 2
2.1 Membandingkan sumbangan tamadun
manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
2.2 Mengklasifikasikan sumbangan
setiap tamadun.
Aras 3
3.1 Merasionalkan pemilihan sungai
sebagai lokasi pembentukan tamadun awal.
|
Prasejarah
Arkeologi
Nomad
Tamadun
Polytheistic
Raja
Monarki
Teokrasi
Mutlak
|
Membina garis masa.
Tamadun awal dunia.
Kajian gambar.
Pyramid, Tembok Besar
Melabel peta:
Lokasi tamadun awal pada peta
(Mesir, Sumeria, Indus, dan
Melabel peta:
Lokasi tamadun
|
Mencirikan
Menjelaskan
Membanding & membezakan
Menilai
Membuat urutan
Mengumpul
& mengelaskan
|
Kepimpinan berwibawa.
* Bersikap kepimpinan cemerlang
Masyarakat berorganisasi.
* Bersatu dalam organisasi.
Berinovatif dalam perancangan.
* bersikap kreatif dan inovatif.
|
Peta
Gambar
Buku teks
|
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
4 & 5
13 Jan –18 Jan
|
Bab
2: Peningkatan Tamadun
2.1.Pengenalan
2.2.Latarbelakang
Tamadun
2.3.Asepk
Peningkatan tamadun
(Yunani,Rom,
India dan China)
2.4
Sumbangan
tamadun.
-
Yunani
-
Rom
-
India
-
China
|
Menganalisis peningkatan tamadun dan sumbangannya.
Aras
1
1.1 Menyatakan aspek peningkatan
tamadun di India, China, Rom dan Yunani.
1.2 Menyenaraikan sumbangan tamadun
India, China, Ron dan Yunani.
Aras
2
2.1 Membandingkan aspek peningkatan
tamadun Rom dan Yunani.
2.2 Mengklasifikasikan sumbangan
setiap tamadun.
Aras
3
3.1 Membandingkan system demokrasi
Yunani dengan system demokrasi Malaysia hari ini.
3.2 Menjelaskan ciri-ciri pemimpin
berwibawa.
|
Dinasti
Demokrasi
Republik
Colosseum
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan
sumbangan setiap tamadun awal.
Sumbangan
peningkatan tamadun
|
Menerangkan
Membanding & membezakan
Mengumpulkan
Mengelaskan
Melabel peta
|
Kemakmuran
dan kegemilangan negara.
*
bersama membina kegemilangan negara.
Keharmonian
dan kesejahteraan .
*
patuh kepada peraturan dan
undang-undang.
Kejituan
idea membentuk negara.
*
boleh menjana idea.
|
Buku
teks
Carta
Peta
minda
|
*Cuti
Hari
Keputeraan
Nabi
Muhammad
(23/1/2014)
Thaipusam
(17/1/2014)
*Cuti
Hari
Wilayah
(1/2/2014)
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
6
20 – 25 Jan
|
2.5. Kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
i.
Agama
-
Hindu
-
Buddha
-
Kristian
-
Islam
ii.
Ajaran
-
Confucianisme
-
Taoisme
|
Memahami kemunculan
perkembangan agama dan ajaran utama dunia.
Aras
1
1.1 Menyetakan pengertia agama dan
ajaran.
1.2 Menyenaraikan agama dan ajaran
utama dunia.
1.3 Menyatakan prinsip-prinsip utama
setiap agama dan ajaran dunia.
Aras
2
2.1 Menghuraikan prinsip-prinsip
utama setiap agama dan ajaran dunia.
2.2 Mengklasifikasi agama dan ajaran
dunia.
Aras
3
3.1 Merumuskan kepentingan agama
dalam kehidupan.
|
Agama
Ajaran
Kepercayaan
|
Melabel
peta:
Kemunculan
agama dan ajaran utama dunia.
Kajian
teks:
Sejarah
kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
Pengurusan
grafik:
Mengklasifikasi
agama dan ajaran dunia.
Melabel
peta:
Lokasi
kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
|
Menganalisa
Mengenalpasti idea utama
Mengumpul & mengelaskan
|
Kepatuhan
kepada Tuhan.
*
taat kepada Tuhan.
|
Peta
Buku
teks
Grafik
|
|
MINGGU
|
TAJUK/TEMA
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
7
27–
31 Jan
8
3
– 7 Feb
|
Bab
3: Tamadun awal Asia Tenggara.
3.1.
Pengenalan
3.2.
Bentuk kerajaan awal
i.
Kerajaan Agraria
(Kerajaan
Angkor)
-
Pertanian
sara diri
-
Mengumpul
hasil hutan
-
Perdagangan
ii.
Kerajaan maritim
(Kerajaan
Srivijaya)
-
Perdagangan
-
Menangkap
ikan dan mengumpul hasil laut
-
Ahli
pelayaran
-
Peranan
pelabuhan awal
|
Memahami perkembangan
kerajaan awal di Asia Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan
awal di Asia Tenggara.
1.2 Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan
agraria.
1.3 Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan
maritim.
Aras
2
2.1 Membandingkan kerajaan agraria
dengan kerajaan maritim.
2.2 Membincangkan aspek saling
bergantung antara kerajaan agrarian dankerajaan maritim.
Aras
3
3.1 Menghubungkaitkan kedudukan
geografi kerajaan agrarian kerajaan Angkor dan Srivijaya dengan kegiatan
ekonomi.
3.2 Menjelaskan kepentingan
mempertahankan kedaulatan negara.
|
Kerajaan
Agraria
Kerajaan
Maritim
Pemerintahan
Pentadbiran
|
Perbincangan:
Ciri-ciri
kerajaan agraria.
Pengurusan
grafik:
Mebandingkan
kerajaan agrarian dan maritime.
Kajian
gambar:Candi
Borobudur, Angkor watt, Pelabuhan, sawah padi.
Melabel
peta:Pusat
pentadbiran kerajaan maritime dan agrarian.
Perbincangan:
kumpulan:
cth kerajaan maritim dan kerajaan agraria.
|
Melabelkan peta
Menerangkan
Mencirikan
Membanding
dan membezakan
Menyampaikan maklumat
Menghubung-kaitkan
|
Berbangga
dengan aset negara.
*
memanafaatkan kurniaan Tuhan.
Kepimpinan
berwibawa membentuk kedaulatan negara.
*
bersikap kepimpinan cemerlang.
|
Grafik
Gambar
Peta
|
*Cuti Tahun Baru Cina
(31/1/2014)
*Cuti
Hari
Wilayah
(1/2/2014)
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
9 (25 Feb - 1 Mac) UJIAN 1 & UJIAN INTERVENSI
|
||||||||
10
10 – 14 Mac
|
3.3.
Pengaruh agama Hindu dan Buddha.
i.
Sistem pemerintahan dan pentadbiran
-
Institusi beraja
ii.
Kesenian dan kesusasteraan.
- pembinaan candi
- Kepentingan bahasa
Sanskrit
|
Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam
kerajaan awal di Asia Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyatakan cara kedatangan agama
Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
1.2 Menyatakan ciri-ciri Hindu-Buddha
dalam Kerajaan awal di Asia Tenggara.
Aras
2
2.1 Menghuraikan pengaruh Hindu
–Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran.
2.2 Menjelaskan dengan contoh
pengaruh Hindu-Buddha dalam kesusasteraan dan kesenian.
Aras 3Mewajarkan monument perlu dikekalkan sebagai khazanah
negara.
|
Orde
Kosmos
Devaraja
Kesenian
Monumen
Candi
Kesusasteraan
Stupa
Dharma
|
Kajian
gambar:
Monumen
Angkor Watt, Candi Borobudur.
Kajian
buku teks:
Pengaruh
agama hindu dan Buddha dalam system pentadbiran.
Melabel
peta:
Pusat
pentadbiran kerajaan maritime dan agrarian.
|
Menjelaskan
Membuat inferens
Menyenaraikan
Memberi
pandangan
|
Keunggulan
warisan bangsa.
*
menghargai dan memelihara warisan bangsa
|
Gambar
Buku
teks
Peta
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
11
11-15 Mac
|
TEMA
8.
TAMADUN
ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA.
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan perkembangannya di
Makkah.
4.1.Pengenalan
4.2.Masyarakat
Arab Jahiliah.
- Ciri-ciri dari aspek sosial nilai-nilai hidup,
organisasi
politik dan
kepercayaan
agama.
|
Memahami masyarakat Arab Jahiliyah
Aras
1
1.1 Menerangkan maksud jahiliyah.
1.2 Menyenaraikan ciri masyarakat
Arab Jahiliyah
Aras
2
2.1 Menghuraikan cirri-ciri masyarakat
Arab Jahiliyah
Aras
3
3.1 Merasionalkan masyarakat Arab
Jahiliyah berpegang teguh kepada system kabilah.
|
Jahiliah
Asabiyah
Kabilah
|
Perbincangan:
Ciri-ciri
masyarakat jahiliyah.
|
Menyenaraikan
Mencirikan
Menjelaskan
|
Peta
minda
Bahan
cetak
|
||
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
12
18
– 22 Mac
|
4.3.
Kehidupan Nabi Muhammad S.A.W. sebelum dilantik menjadi Rasul
4.4.Kerasulan
Nabi Muhammad
4.5.Penyebaran
Islam di Makkah
|
Memahami perkembangan Islam di Makkah.
Aras 1
1.1 Mengisahkan riwayat hidup Nabi
Muhammad S.A.W. sehinggan dilantik menjadi Rasul.
1.2 Menyatakan keperibadian Nabi
Muhammad S.A.W.
1.3 Menyatakan cara penyebaran Islam
di Makkah.
Aras
2
2.1 Menjelaskan keperibadian Nabi Muhammad S.A. W.
2.2 Menghuraikan penyebaran Islam di
Makkah
Aras
3
3.1 Membuktikan kepentingan
pendidikan dalam Islam berdasarkan surah al Alaq
3.2 Menjana idea agama islam yang
dibawa oleh Nabi Muhammad SAW
mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi yang
terdahulu sejak Nabi adam AS.
3.3 Menjana idea erti tamadun dari
perspektif Islam.
|
Al
amin
Wahyu
Dakwah
Nabi
Rasul
|
Bercerita:
Kelahiran
nabi Muhammad SAW dan sifat keperibadian baginda.
Mengkaji
carta:
Salasilah
Nabi Muhammad SAW.
Kajian
Teks:
Penyebaran
Islam di Makkah
Ayat
Al-Alaq.
|
Membuat urutan
Menyusun maklumat
Mengumpul dan mengelaskan
Menghurai
Menghubung-kait
Memberi
sebab
|
Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah.
*
mencontohi pemimpin agung.
|
Carta
Buku
teks
|
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 ( 23 MAC – 31 MAC 2013)
|
||||||||
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
13
1 – 5 April
|
4.6.Reaksi
masyarakat Arab.
- Penerimaan dan penentangan masyarakat
Arab Makkah.
|
Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap
penyebaran Islam
Aras 1
Menyatakan reaksi masyarakat Arab
terhadap penyebaran Islam di Makkah.
Aras 2
2.1 Menghuraikan reaksi masyarakat
Arab Makkah terhadap penyebaran Islam.
2.2 Menjelaskan dengan contoh
penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
Aras
3
3.1 Menghubungkaitkan penentangan
masyarakat Arab Makkah terhadap Islam dengan kepentingan ekonomi dan politik
mereka.
|
Perbincangan:
Reaksi
masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
|
Mencirikan
Membuat urutan
Menerangkan sebab
Menjana idea
|
Kecekalan
menegakkan kebenaran
*
berpegang teguh kepada nilai sejagat.
|
Buku
teks
Bahan
edaran
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
14
8
–12 April
|
Bab
5: Kerajaan Islam di
Madinah
5.1.
Pengenalan
5.2.
Perjanjian Aqabah
Pertama dan Kedua.
- Kepentingan
5.3
Hijrah
-
Konsep
-
Sebab
-
Kepentingan
|
Memahami
peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah dan kesannya.
Aras 1
1.1 Menyatakan kepentingan Perjanjian
Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
1.2 Menerangkan maksud
hijrah dalam Islam
1.3 Menyenaraikan sebab-sebab nabi
Muhammad SAW berhijrah ke Madinah.
1.4 Menyatakan kepentingan peristiwa hijrah dalam sejarah Islam.
Aras
2
2.1 Menghuraikan kepentingan Perjanjian
Aqabah Pertama dan kedua.
2.2 Menjelaskan sebab-sebab Nabi
Muhammad SAW berhijrah ke Madinah
2.3 Menghuraikan kepentingan
peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam.
Aras
3
3.1 Membuat justifikasi pendapat
orientaslis yang mengtakrifkan hijrah sebagai melarikan diri.
3.2 Merasionalkan konsep hijrah dalam
kehidupan masa kini.
|
Perjanjian
Hijrah
Muhajirin
Ansar
Orientalis
|
Peta
Minda:
Sebab
penghijrahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah.
Kajian
Peta Semenanjung Tanah Arab:
Hijrah
Nabi Muhammad SAW.
Pengurusan
Grafik:
Mengklasifikasikan
kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam.
|
Mengumpul maklumat
Menyampaikan maklumat
Menjelaskan
Membanding-kan
|
Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran negara.
*
hidup bersatu padu.
|
Peta
minda
Peta
grafik
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
||||
15
15 – 19 April
|
5.4.
Piagam Madinah
-
Kandungan
-
Kepentingan
5.5.
Penyebaran Islam
- Mempertahankan
maruah dan hak.
|
Memahami kepentingan Piagam Madinah.
Aras
1
Menyatakan
prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah.
1.1 Menyatakan kepentingan Piagam
Madinah.
1.2 Menerangkan usaha penyebaran
Islam di Madinah.
Aras
2
2.1 Menghuraikan prinsip-prinsip umum
kandungan Piagam Madinah.
2.2 Menjelaskan kepentingan Piagam
Madinah.
2.3 Menghuraikan penyebaran Islam
oleh Nabi Muhammad SAW
Aras
3
3.1 Merasionalkan Piagam Madinah dalam
konteks menjamin perpaduan kaum.
3.2 Merasionalkan penyebaran Islam
bukan melalui mata pedang.
3.3 Membandingkan keadaan masyarakat
Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam.
|
Piagam/
sahifah
Baiah
|
Kajian
teks:
Kandungan
Piagam Madinah
Pengurusan
grafik:
Perbandingan
masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam.
|
Menjelaskan
Menghubung-kaitkan
Menjana
idea
|
Keluhuran
perlembagaan kita.
à mendaulatkan perlembagaan kita.
|
Buku
teks
Grafik
|
|||||
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
||||
16
22- 26 April
|
5.6
Perjanjian Hudaibiah.
-
Kepentingan
- Pembukaan semula
Kota
Makkah.
|
Memahami kepentingan
Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan semula Kota Makkah
Aras
1
1.1 Menyatakan kepentingan Perjanjian
Hudaibiyah.
1.2 Menyatakan proses pembukaan Kota
Makkah.
Aras
2
2.1 Menghubungkaitkan Perjanjian
Hudaibiyah dengan pembukaan semula Kota Makkah.
Aras
3
3.1 menjana idea kepentingan pembukaan
semula Kota Makkah.
|
Peta
minda:
Kepentingan
perjanjian Hudaibiyah
|
Menjelaskan
Membuat
urutan
Membanding
dan membezakan
Mengumpul
dan mengelaskan
|
Peta
minda
|
|||||||
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
||||
17
29/4-3Mei
|
Bab
6: Pembentukan Kerajaan Islam dan
sumbangannya.
6.1.Pengenalan
6.2.Zaman
Khalifah al-Rasyidin
i. Konsep Khalifah
ii.Syarat dan cara
pemilihan khalifah
iii.Sumbangan Khalifah
Al- Rasyidin.
|
Memahami sistem pemerintahan Khalifah al –Rasyidin.
Aras
1
1.1 Menyatakan maksud khalifah.
1.2 Menyatakan syarat kelayakan
menjadi khalifah.
1.3 Menyatakan cara pemilihan dan
perlantikan khalifah.
1.4 Menyatakan tugas khalifah.
1.5 Menyenaraikan sumbangan setiap
khalifah al rasyidin.
Aras
2
2.1 Menjelaskan cara pemilihan dan
perlantikan khalifah al –rasyidin
2.2 Menghuraikan sumbangan
khalifah-khalifah al-rasyidin.
Aras
3
3.1 Mewajarkan kepentingan
musyawarah, syura, baiah kea rah pemantapan pemerintahan masa kini.
|
Khalifah
Baiah
Murtad
Syura
Wali
Gabenor
|
Perbincangan:
Syarat
kelayakan khalifah.
Sumbangsaran:
Cara
pemilihan dan perlantikan khalifah.
Membina
carta aliran:
Khalifah-khalifah
al-rasyidin mengikut kronologi.
|
Menjelaskan
Menyenarai
Memilih
Menghurai
Menghubung-kaitkan
|
Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara.
*
bersikap pemimpin cemerlang.
Kecemerlangan tamadun Islam menyinari dunia
* memanfaatkan kecemerlangan tamadun Islam.
|
Carta
aliran
Peta
Minda
|
*Cuti Hari
Pekerja
(1/5/2014)
|
||||
MINGGU 18 – 20 ( PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN TINGKATAN 4
& SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT
SEKOLAH ( 23/5/2014) )
|
||||||||||||
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN ( 24/5/2014 – 9 JUN 2014 )
|
||||||||||||
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
||||
22
17-21 Jun
|
6.3 Kerajaan Bani Umaiyyah
i. Latar belakang.
ii. Sumbangan
6.4.Kerajaan
Bani Abassiyah.
i. Latarbelakang
ii. Sumbangan
6.5.
Kerajaan Turki Uthmaniah.
i. Latarbelakang
ii. Sumbangan
iii. Faktor penyebaran
Islam ke Eropah.
|
Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani
Umaiyyah, Bani Abbasiyah dan Turki uthmaniah serta sumbangannya
Aras
1
1.1 Menyatakan latar belakang
pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah,dan Turki Uthmaniah.
1.2 Menyatakan sumbangan kerajaan
Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniah.
1.3 Menyatakan factor yangmembolehkan
kerajaan Turki uthmaniah menyebarkan Islam ke Eropah.
Aras
2
2.1 Mengklasifikasikan sumbangan
kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah, dan Turki Uthmaniah dari segi politik, ekonomi dan sosial.
2.2 Menghuraikan faktor yang
membolehkan kerajaan Turki Uthmaniah menyebarkan Islam ke Eropah.
Aras
3
3.1 Menghubungkaitkan kegemilangan
kerajaan-kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki
Uthmaniah menjadi perintis kepada kemajuan dan pemodenan barat.
|
Syiah
Khawarij
Sistem
Warisan
Monarki
Baitulmal
Kharaj
Revolusi
|
Kajian
Peta:
Empayar
Islam Kerajaan Turki Uthmaniyah.
Pengurusan
Grafik:
Membandingkan
sumbanga kerajaan-kerajaan Islam.
Membina
Garis Masa:
Perkembangan
Kerajaan Islam.
Melakar
peta:
Kawasan
Kerajaan bani Umaiyah.
|
Menjelaskan
Menghurai
Menganalisis
|
Kebijaksanaan
menyusun
strategi untuk kestabilan negara.
*
membuat perancangan yang bijak.
*
berupaya menerapkan pembaharuan
Keunggulan
ilmu membina kegemilangan negara.
*
membudayakan ilmu.
|
Peta
Grafik
Peta
minda
Carta
|
|||||
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
23
24 –28 Jun
|
6.6.Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di
dunia.
i. Cara
- Perniagaan
- Diplomatik
- Kebudayaan
- Pusat Pengajian
-
Peperangan
ii.Kesan
- Perluasan empayar
- Perkembangan Intelek
- Kesenian dan
kesusasteraan
|
Memahami pertembungan antara
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
Aras
1
1.1 Menandakan lokasi dan menamakan
tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam.
1.2 Menyatakan cara-cara pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
1.3 Menyatakan kesan pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
Aras
2
2.1 Menghuraikan cara pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dubia.
2.2 Menghuraikan kesan pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
Aras
3
3.1 Menganalisis dengan contoh
tamadun Islam dan tamadun lain di dunia
saling mempengaruhi.
|
Mujedars
Yena
Cheri/
Janissari
Intelek
Empayar
Bait
al Hikmah
|
Kajian peta dan kajian teks:
Pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
|
Menjelas
Menghurai
Mengumpul dan mengelaskan
|
Intergrasi
budaya memperkayakan warisan negara.
*
membudayakan ilmu.
|
Peta
Buku
teks
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
24
1– 5 Julai
|
Bab
7: Islam di Asia Tenggara.
7.1.
Pengenalan
7.2.Kedatangan
Islam di Asia Tenggara.
i.Teori
dan bukti
- Kedatangan Islam dari
Arab.
- Kedatangan Islam dari
China
- Kedatangan Islam dari
India.
|
Memahami kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyatakan teori dan bukti
kedatangan Islam Ke Asia Tenggara.
1.2 Melakarkan arah kedatangan Islam
ke Asia Tenggara.
Aras
2
2.1 Menghuraikan teori kedatangan
Islam ke Asia Tenggara melalui perdagangan.
Aras
3
3.1 Membahaskan teori kedatangan Islam
ke Asia Tenggara melalui perdagangan.
|
Asimilasi
Teori
Mubalihg
Inskripsi
Sufi
|
Kajian
peta:
Teori
kedatangan
Islam
di Asia Tenggara.
Pengurusan
Grafik:
Membandingkan
teori kedatangan Islam.
Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di
Asia Tenggara
|
Menyenarai
Menerangkan
Menjana idea
Menjelaskan
Menyenarai
Menilai
|
Kepercayaan
kepada Tuhan.
*
taat kepada Tuhan.
Kesediaan
menerima perubahan.
*
bijaksana dan berhemah dalam tindakan.
|
Peta
Grafik
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
25
8 –12 Julai
|
7.3.Penyebaran
Islam di Asia Tenggara.
i. Cara dan penerimaan.
- Perdagangan
- Perkahwinan
- Pengislaman raja-raja
dan golongan
bangsawan.
- Kelahiran kerajaan
Islam
- Peranan mubaligh
- Pusat kebudayaan
- Keistimewaan agama
Islam
|
Memahami proses penyebaran Islam di Asia Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyenaraikan cara penyebaran
Islam di Asia Tenggara.
Aras
2
2.1 Menghuraikan cara penyebaran dan
penerimaan Islam di Asia Tenggara.
Aras
3
3.1 Merasionalkan keistimewaan Islam
yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.
|
Kesultanan
Mufti
Wali
Pesantren
Pondok
Jihad
Zakat
Ulama
|
Membina
peta minda:
Cara
penyebaran Islam.
Sumbangsaran:
Kesan-kesan
penyebaran Islam ke Asia Tenggara.
Perbincangan
Kumpulan:
Kesan
pengaruh Islam di Asia Tenggara.
|
Menjelaskan
Menghurai
Menjana idea
Menganalisis
Membuat inferens
|
Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita.
*
tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan.
|
Peta Minda
|
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
26
15-19
Julai
|
7.4.Pengaruh
Islam di Asia Tenggara.
i. Aspek pemerintahan
dan pentadbiran.
ii. Aspek sosial
iii.
Aspek ekonomi
|
Memahami pengaruh Islam di Asia Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyatakan pengaruh Islam dalam
masyarakat di Asia Tenggara.
1.2 Menyenaraikan Kerajaan Islam di
Asia Tenggara.
Aras
2
2.1 Mengklasifikasikan pengaruh Islam
dalam masyarakat di Asia Tenggara.
2.2 Menghuraikan pengaruh Islam dalam
bidang pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Asia Tenggara.
Aras
3
3.1 Mengkaji sumbangan
kerajaan-kerajaan Islam dalam perkembangan Islam di Asia Tenggara.
|
Tok
guru
Mudir
Daulah
Amirul-Mukminin
Sultan
Naubah
Syariah
Kanun
Kadi
|
Pengurusan
Grafik:
Mengklasifikasikan
pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
Kajian
Risalah:
Pengaruh
Islam dalam system kewangan.
Perbincangan
kumpulan:
Pembaharuan
dan pengaruh Islam di Malaysia.
Lawatan:
Sekolah
pondok, mahkamah syariah.
|
Menjelaskan
Mengumpul dan mengelaskan maklumat
|
Bertanggung-jawab
menjamin keharmoian.
*
menghormati pemimpin negara.
*
mematuhi peraturan dan undang-undang
|
Grafik
Peta
minda
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
27
22–26Julai
|
Bab
8: Pembaharuan dan pengaruh Islam di
Malaysia
sebelum kedatangan Barat.
8.1.Pengenalan
8.2.Kesan kedatangan Islam terhadap politik
i. Pemerintahan dan
pentadbiran.
- Institusi kesultanan
- Konsep sultan
- Konsep daulah
ii. Perundangan
- Undang-undang tidak bertulis /Hukum
Adat (Adat Temenggung dan Adat
Perpatih)
- Undang-undang Bertulis ( Hukum kanun
melaka, Undang-undang laut melaka, Undang-undang 99 Perak)
|
Memahami perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia
dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan.
Aras
1
1.1 Menyatakan pengaruh Islam dalam
system pemerintahan dan pentadbiran.
1.2 Menyatakan pengaruh Islam dalam
aspek perundangan.
Aras
2
2.1 Menghuraikan pengaruh Islam dalam
system pemerintahan dan pentadbiran.
2.2 Menjelaskan dengan contoh
pengaruh Islam dalam Undang-undang Tidak bertulis (Hukum Adat) dan
Undang-undang Bertulis.
Aras
3
3.1 Membincangkan kepentingan
mendaulatkan undang-undang negara.
|
Madrasah
Sekolah
pondok
Feudal
Zaman
gelap
Renaissance
Inkuiri
Humanisme
Reformation
Gelap
|
Membina
carta
perbandingan.
Fungsi
istana dahulu dan sekarang.
Lawatan:
Muzium Kesenian Islam, sekolah
Pondok, Mahkamah Syariah.
Pengurusan Grafik:
Mengklasifikasi pengaruh Islam
dalam sosiobudaya dan ekonomi.
Melengkapkan jadual:Undang-undang Tidak Bertulis
(Hukum Adat), Undang-undang Bertulis.
|
Menyusun mengikut keutamaan
Menjelaskan
Menghuraikan
Menghubung-kaitkan
|
Sistem
pendidikan agama warisan bangsa kita.
*
menghargai system pendidikan negara.
*
memanfaatkan penggunaan tulisan jawi.
Kemapanan
system ekonomi negara.
*
bekerjasama memakmurkan negara.
|
Carta
Peta
minda
|
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
28
29/7
- 2 Ogos
|
8.3.Pengaruh
kedatatangan Islam terhadap Sosiobudaya
i)
Pendidikan
ii)
Kesenian
iii)Bahasa
dan kesusasteraan.
Gaya
hidup.
8.4
Ekonomi
i)Matawang.
ii)Percukaian.
iii)Perdagangan
|
Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek
sosiobudaya dan ekonomi.
Aras
1
1.1 Menyatakan pengaruh islam dalam
aspek sosiobudaya dan ekonomi.
Aras
2
2.1 Mengklasifikasikan pengaruh Islam
dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
2.2 Menghuraikan pengaruh Islam dalam
aspek sosiobudaya dan ekonomi.
Aras
3
3.1 Menjelaskan dengan contoh
penerusan system pendidikan agama islam sehingga masa kini.
3.2 Mewajarkan kepentingan tulisan
jawi dalam memartabatkan identity negara.
|
Kajian
risalah:
System
kewangan Islam.
|
Menganalisa
Menjelaskan
Menghubung-kaitkan
Melabel
peta
|
Keyakinan
diri membuat pembaharuan.
*
sedia menerima perubahan yang membawa kebaikan.
Semangat
inkuiri untuk kecemerlangan diri.
*
peka dengan wawasan negara.
|
Grafik
Peta
minda
|
*Bulan
Patriotisme Bermula
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
29
5 – 6 Ogos
|
TEMA
9
PERKEMBANGAN DI
EROPAH DAN KESANNYA
TERHADAP EKONOMI NEGARA.
Bab 9: Perkembangan di Eropah.
9.1.
Pengenalan
9.2.
Perubahan
masyarakat dan budaya Eropah.
ZamanGelap
-
Pengertian
-
Ciri-ciri
-
Renaissance
-
Pengertian
Kesan
(Perubahan
dalam idea dan institusi politik, system ekonomi dan sikap terhadap ilmu)
-
Reformation
-
Pengertian
-
Kesan
|
Mengiktisarkan perkembangan
di Eropah.
Aras 1
1.1 Menyatakan keadaan masyarakat
Eropah pada Zaman Gelap.
1.2 Menyatakan perubahan-perubahan
yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas Zaman Gelap.
1.3 Menyatakan maksud Renaissance
dan Reformation.
1.4 Menyatakan kesan-kesan Renaisance
dan Reformation.
Aras
2
2.1 Menghuraikan perubahan-perubahan
yang berlaku selepas zaman.
2.2 Menjelaskan kesan-kesan
Renaissance dan Reformation.
Aras
3
3.1 merumuskan sikap sanggup menerima
perubahan kea rah kemajuan.
3.2 Menghubungkaitkan unsur-unsur
renaissance dengan perkembangan ilmu masa kini.
3.3 Membandingkan system feudal di
eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional.
|
Penjelajahan
Penerokaan
|
Membina
carta:
Struktur
masyarakat feudal.
Pengurusan
grafik:
Membandingkan
ciri-ciri masyarakat Eropah Zaman Feudal dengan Zaman Renaissance.
Kajian
Teks:
Kesan
Renaissance dan Reformation.
Sumbangsaran:
Perkembangan
ilmu masa kini.
Pengurusan
grafik:
Membandingkan
system feudal di Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional.
|
Menyenarai
Menghurai
Mengklasifikasi
Mengumpul
dan mengelaskan
Menjana
idea
|
Kegigihan
dan keberanian bangsa.
*
menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara
|
Carta
Grafik
Buku
teks
|
|
CUTI
PERTENGAH AN PENGGALKEDUA ( 7/8/2014 18/8/2014 )
|
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
30
19 –23 Ogos
|
9.3.Penjelajahan
dan penerokaan
i.
Penemuan jalan laut dan dunia baru.
- Sebab
- Kesan
|
Memahami perkembangan
penjelajahan dan penerokaan.
Aras 1
1.1 Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat
yang terlibat dalam penjelajahan.
1.2 Melakarkan laluan penjelajahan
kuasa-kuasa Barat.
1.3 Menyatakan sebab-sebab
penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
1.4 Menyatakan kesan-kesan
penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat.
Aras 2
2.1 Menjelaskan sebab-sebab
penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
2.2 Mengklasifikasikan kesan-kesan
penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik,
ekonomi dan sosial.
Aras 3
3.1 Menghubungkait semangat kental
penjelajahan dan penerokaan kuasa Barat dengan slogan “Malaysia Boleh” .
|
Revolusi
Pengkhususan
Pengeluaran
Ladang
|
Melakar
peta:
Arah
laluan penjelajahan.
Peta
Minda;
Sebab
penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
Pengurusan
grafik:
Mengklasifikasikan
kesan-kesan penjelajahan kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi
politik, ekonomi dan sosial.
|
||||
MINGGU
|
T EMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
31
26 – 30 Ogos
|
9.4.Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
i.
Perkembangan bidang pertanian.
- Pemilikan tanah
persendirian
- Kaedah dan ciptaan
baru dalam pertanian.
- Pertanian Komersial.
ii.
Perkembangan dalam bidang industri.
- Peralihan daripada
industri desa kepada
perkilangan.
- Pengkhususan
pengeluaran
- Penggunaan teknologi
iii.
Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
-
Pertanian sebagai punca
ekonomi
-
Peningkatan
perdagangan
antarabangsa
-
Kemajuan bidang
pengangkutan
-
Kemunculan golongan
buruh dan majikan
|
Memahami perkembangan Revolusi Pertanian dan
revolusi Perindustrian dan kesannya ke atas Asia Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyenaraikan faktor yang
mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
1.2 Menyatakan kesan-kesan Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
Aras
2
2.1 Menghuraikan factor yang
mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
2.2 Mengklasifikasikan kesan Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
Aras
3
3.1 Membahaskan perkembangan ciptaan
baru membawa kepada Revolusi Pertanian
dan Revolusi Perindustrian.
|
Imperialis
Penjajahan
|
Perbincangan
kumpulan:
Kesan
revolusi Pertanian dan Perindustrian kea tad Asia Tenggara.
Projek:
Menghasilkan
buku skrap. Hasil ciptaan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
Pengurusan
Grfaik;
Mengklasifikasi
kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
|
Menjelaskan
Membanding dan membezakan
Mencirikan
Menghubung-kaitkan
|
Bersemangat
patriotik
*
bersedia mempertahankan kedaulatan negara.
*
memperkasakan jati diri.
|
Grafik
Peta
mnda
Buku
skrap
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
32
2 – 6 September
|
9.5.Imperialisme
Barat di Asia i)Pengertian
ii)Faktor
iii)Kesan
|
Memahami perkembangan imperialisme Barat di Asia
Tenggara.
Aras
1
1.1 Menyatakan maksud imperialisme
1.2 Menyatakan factor-faktor
imperialisme Barat ke Asia .
1.3 Menyenaraikan kesan-kesan
imperialisme Barat ke Asia.
Aras 2
2.1 Menjelaskan dengan contoh, factor
imperialisme Barat ke Asia.
2.2 Mengklasifikasikan kesan-kesan
imperialisme Barat ke atas Asia.
Aras
3
3.1 Merasionalkan keistimewaan Asia
yang menjadi tarikan imperialisme Barat.
3.2 Menjustifikasikan pendapat Barat
yang menyatakan bahawa imperialisme sebagai beban orang putih dan “Tugas
menyebarkan tamadun”
|
Colonial
|
Melabel
peta:
Kawasan
jajahan Imperialis Barat.
Sketsa:
Faktor
kedatangan imperialis.
Menonton
Filem:
“Tun
Fatimah”
Pengurusan
Grafik;
mengklasifikasikan
kesan-kesan imperialisme
ke
Asia Tenggara.
|
Menyenarai
Menerangkan
Menghurai
|
Khazanah
negara kebangaan bersama.
*
memanafaatkan kekayaan negara.
Keberanian
mengambil risiko.
*
berupaya menangani risiko.
*
berdaya saing.
|
Peta
Video
Grafik
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
33
9 – 13 Sptember
|
Bab
10. Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
10.1.Pengenalan
10.2.Ekonomi
tradisional
- Ciri-ciri
10.3.Ekonomi
perdagangan
i)Sistem
pertanian komersial
ii)Industri
perlombongan
iii)Penggunaan
tenaga buruh luar.
iv)Institusi
kewangan dan insuran
|
Memahami kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi
dagangan.
Aras
1
1.1 Menyatakan maksud ekonomi
tradisional dan ekonomi dagangan.
1.2 Menyenaraikan cirri-ciri ekonomi
tradisional dan ekonomi dagangan.
1.3 Menyenaraikan jenis ekonomi
dagangan.
1.4 Menyenaraikan jenis pertanian dagangan.
1.5 Menyatakan peranan institusi
kewangan dan insurans.
1.6 Menyatakan cara kemasukan imigran
Cina dan India.
Aras
2
2.1 Menjelaskan cirri-ciri ekonomi
tradisional dan ekonomi dagangan.
2.2 Membandingkan ekonomi tradisional
dengan ekonomi dagangan.
2.3 Menerangkan dasar British
terhadap perusahaan getah.
2.4 Menerangkan dasar British
industri perlombongan.
2.5 Menjelaskan cara kemasukan
imigran Cina dan India.
2.6 Menghuraikan peranan institusi
kewangan dan insurans.
Aras
3
3.1 Mentafsir sebab British
memperkenalkan ekonomi dagangan .
3.2 Menjelaskan dengan contoh
keistimewaan negara kita yang menarik kedatangan imigran Cina dan India.
|
Sara
diri
Komersial
Dwi ekonomi
System
kangcu
System
kontrak
Sistem
kangani
Tiket
kredit
Kongsi
gelap
Sin
Kheh
Imigran
Akta
Comprador
Dasar
pecah dan perintah
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan
ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
Membina
peta minda:
Perkembangan
pertanian dan perlombongan.
Lawatan:
Ke
lading getah dan lombong.
Membina
carta aliran:
Cara
kemasukan imigran Cina dan
Kajian
teks:
Institusi
kewangan dan insuran serta peranannya.
|
Menyenarai
Menghurai
Menganalisis
Menilai
|
Memelihara
jati diri bangsa.
*
berwaspada dalam menerima perubahan.
|
Grafik
Peta minda
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
34
17 – 20 September
|
10.4.Dasar
British terhadap pertanian
i.
Undang-undang berhubung tanah.
- Akta Simpanan Melayu,
Land Order, land
settlement Order dan
Proklamasi III
Perlindungan Hak
Peribumi
i.Dasar
British terhadap pekebun kecil.
-
Padi
-
Getah
|
Memahami dasar British terhadap undang-undang
berhubung tanah dan pekebun kecil di Tanah Melayu , Sarawak dan Sabah.
Aras
1
1.1 Menyenarikan undang-undang
berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di tanah Melayu , Sarawak dan
Sabah.
1.2 Menyatakan sebab-sebab British
memperkenalkan undang-undang berhubung dengan tanah.
1.3 Menyatakan dasar British terhadap
pekebun kecil.
1.4 Menyatakan kesan-kesan dasar
British terhadap pekebun kecil.
Aras
2
2.1 Menerangkan kandungan undang-undang
berhubung tanah yang diperkenalkan British di Tanah Melayu, Sarawak dan
sabah.
2.2 Menjelaskan sebab British
memperkenalkan undang-undang berhubung
tanah.
2.3 Menghuraikan kesan-kesan dasar
British terhadap pekebun kecil.
Aras
3
3.1 Menjustifikasi keberkesanan
undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British.
3.2 Menganalisis sebab penduduk
peribumi kekal dalam ekonomi tradisional.
|
Tanah
Simpanan Melayu
Enakmen
Proklamasi
Pribumi
|
Perbincangan:
Undang-undang
British berhubung tanah dan dasar British terhadap pekebun kecil.
Peta
minda:
Undang-undang
berhubung tanah.
|
Perubahan
membawa kemajuan.
*
sedia berubah kea rah kemajuan.
|
Peta minda
Buku teks
Peta
|
*Cuti Hari Malaysia
(16/9/2014)
|
MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
AKTIVITI
|
KBKK
|
UNSUR
PATRIOTISME
|
BBM
|
CATATAN
|
35& 36
24 /9 –
4 Oktober
|
10.5.Kesan-kesan
dasar ekonomi.
i.
Pembandaran
ii.
Pembentukan
masyarakat berbilang kaum
iii.
Sistem
pendidikan vernacular
iv.
Sektor
perkilangan
v.
Sistem
pengangkutan dan perhubungan
vi.
Perkhidmatan
kesihatan
|
Menganalisi kesan-kesan dasar ekonomi British.
Aras
1
1.1.Menyenaraikan
kesan dasar British terhadap ekonomi negara.
1.2.Menyatakan
kemunculan Bandar baru.
1.3.Menyenaraikan
ciri masyarakat berbilang kaum.
1.4.Melakar
rangkaian system pengangkutan.
1.5.Menyatakan
perkembangan perkhidmatan kesihatan.
1.6.Menyatakan
factor kemunculan Bandar baru dan kesannya.
1.7.Menyatakan
perkembangan sector perkilangan.
1.8.Menyatakan
perkembangan system pendidikan vernacular.
Aras
2
2.1.Membincangkan
factor kemunculan Bandar baru dan kesannya.
2.2.Menghuraikan
perkembangan sector perkilangan.
2.3.Menghuraikan
factor perkembangan pengangkutan dan perhubungan.
2.4.menghuraikan
perkembangan system pendidikan.
2.5.Menjelaskan
proses pembentukan masyarakat berbilang kaum.
2.6.Menjelaskan
perkembangan perkhidmatan kesihatan
Aras
3
3.1.Merasionalkan
kewujudan masyarakat berbilang kaum tidak menghalang usaha –usaha ke
arah perapduan kaum.
3.2.menilai
kesan dasar ekonomi British terhadap Bandar lama.
|
Masyarakat
berbilang kaum
Vernakular
|
Perbincangan:
Konsep
masyarakat berbilang kaum dan sebab kemunculan.
Lawatan:
Ke
Bandar-bandar lama seperti Jugra, Lukut, Bruas, Tumpat, Kuala Berang dan
Elopura.
Melabel
peta:
Kedudukan
Bandar-bandar baru.
|
Peta
Carta
|
|||
MINGGU
37 & 38( 7-18 OKTOBER ) ULANGKAJI TERANCANG
|
||||||||
MINGGU
39,40 & 41 ( 24 OKTOBER – 8 NOVEMBER ) PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
||||||||
MINGGU
42 ( 11 – 15 NOVEMBER ) PERBINCANGAN KERTAS 1,2 & 3 PEPERIKSAAN AKHIR
TAHUN
|
||||||||
CUTI
AKHIR TAHUN ( 16 NOVEMBER 2014 – 1 JANUARI 2015)
|
No comments:
Post a Comment