Wednesday, January 8, 2014

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN TINGKATAN 4 (2014)



Rancangan Pelajaran Tahunan
2014


SEJARAH
TINGKATAN 4

Disediakan oleh:
JUSVINDER PAL SINGH
                                                                                               





MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN


1
2-3Jan.






2-3
6 -10Jan.




TEMA 7.
TAMADUN AWAL MANUSIA

Bab 1: Kemunculan Tamadun awal Manusia
1.1.Pengenalan
1.2.Makna Tamadun
1.3.Ciri-ciri Tamadun

1.4.Proses pembentukan tamadun
-Tamadun Mesopotamia
         -Proses
         -Ciri-ciri
         -Sumbangan
-Tamadun Mesir Purba
         -Proses
         -Ciri-ciri
         -Sumbangan
-Tamadun Indus
         -Proses
         -Ciri-ciri
         -Sumbangan-Tamadun Hwang Ho    
         -Proses
         -Ciri-ciri
         -Sumbangan

1.5.Rumusan


Memahami pembentukan tamadun awal manusia.

Aras 1
1.1  Menerangkan konsep tamadun
1.2  Menyatakan ciri-ciri tamadun
1.3  Menyatakan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir , Indus dan Hwang Ho.

Aras 2
2.1  Membandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
2.2  Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun.

Aras 3
3.1  Merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal.




Prasejarah

Arkeologi

Nomad

Tamadun

Polytheistic

Raja

Monarki

Teokrasi

Mutlak



Membina garis masa.
Tamadun awal dunia.


Kajian gambar.
Pyramid, Tembok Besar China.


Melabel peta:
Lokasi tamadun awal pada peta (Mesir, Sumeria, Indus, dan Hwang Ho)


Melabel peta:
Lokasi tamadun Yunani, China, Rom dan India.




Mencirikan

Menjelaskan

Membanding & membezakan

Menilai

Membuat urutan

Mengumpul & mengelaskan





Kepimpinan berwibawa.
* Bersikap kepimpinan cemerlang


Masyarakat berorganisasi.
* Bersatu dalam organisasi.


Berinovatif dalam perancangan.
* bersikap kreatif dan inovatif.



Peta

Gambar

Buku teks






































MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN


     4 & 5
13 Jan –18 Jan

Bab 2: Peningkatan Tamadun
2.1.Pengenalan
2.2.Latarbelakang Tamadun
2.3.Asepk Peningkatan     tamadun
(Yunani,Rom, India dan China)
2.4  Sumbangan tamadun.
-       Yunani
-       Rom
-       India
-       China



Menganalisis peningkatan  tamadun dan sumbangannya.
Aras 1
1.1  Menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani.
1.2  Menyenaraikan sumbangan tamadun India, China, Ron dan Yunani.
Aras 2
2.1  Membandingkan aspek peningkatan tamadun Rom dan Yunani.
2.2  Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun.
Aras 3
3.1  Membandingkan system demokrasi Yunani dengan system demokrasi Malaysia hari ini.
3.2  Menjelaskan ciri-ciri pemimpin berwibawa.

Dinasti
Demokrasi
Republik
Colosseum



Pengurusan grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal.

Sumbangan peningkatan tamadun India, China, Rom dan Yunani.



Menerangkan
Membanding & membezakan
Mengumpulkan
Mengelaskan
Melabel peta



Kemakmuran dan kegemilangan negara.
* bersama membina kegemilangan negara.
Keharmonian dan kesejahteraan .
* patuh  kepada peraturan dan undang-undang.
Kejituan idea membentuk negara.
* boleh menjana idea.



Buku teks
Carta
Peta minda

*Cuti Hari
Keputeraan
Nabi
Muhammad
(23/1/2014)
Thaipusam
(17/1/2014)

*Cuti Hari
Wilayah
(1/2/2014)



MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
         
       6
20 – 25 Jan

2.5. Kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
i. Agama
   -  Hindu
   -  Buddha
   -  Kristian
   -  Islam
ii. Ajaran
   -  Confucianisme
   -  Taoisme




Memahami kemunculan perkembangan agama dan ajaran utama dunia.

Aras 1
1.1  Menyetakan pengertia agama dan ajaran.
1.2  Menyenaraikan agama dan ajaran utama dunia.
1.3  Menyatakan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia.

Aras 2
2.1  Menghuraikan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia.
2.2  Mengklasifikasi agama dan ajaran dunia.

Aras 3
3.1  Merumuskan kepentingan agama dalam kehidupan.

Agama

Ajaran

Kepercayaan




Melabel peta:
Kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
Kajian teks:
Sejarah kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasi agama dan ajaran dunia.
Melabel peta:
Lokasi kemunculan agama dan ajaran utama dunia.

Menganalisa

Mengenalpasti idea utama

Mengumpul & mengelaskan




Kepatuhan kepada Tuhan.
* taat kepada Tuhan.










Peta


Buku teks

Grafik
















MINGGU
TAJUK/TEMA
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
7
27– 31 Jan






8
3 – 7 Feb

Bab 3: Tamadun awal Asia Tenggara.
3.1. Pengenalan
3.2. Bentuk kerajaan awal
i. Kerajaan Agraria
(Kerajaan Angkor)
-       Pertanian sara diri
-       Mengumpul hasil hutan
-       Perdagangan
ii. Kerajaan maritim
(Kerajaan Srivijaya)
-       Perdagangan
-       Menangkap ikan dan mengumpul hasil laut
-       Ahli pelayaran
-       Peranan pelabuhan awal
Memahami perkembangan kerajaan awal di Asia Tenggara.
Aras 1
1.1  Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara.
1.2  Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan agraria.
1.3  Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan maritim.
Aras 2
2.1  Membandingkan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim.
2.2  Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agrarian dankerajaan maritim.
Aras 3
3.1  Menghubungkaitkan kedudukan geografi kerajaan agrarian kerajaan Angkor dan Srivijaya dengan kegiatan ekonomi.
3.2  Menjelaskan kepentingan mempertahankan kedaulatan negara.

Kerajaan
Agraria
Kerajaan
Maritim
Pemerintahan
Pentadbiran


Perbincangan:
Ciri-ciri kerajaan agraria.
Pengurusan grafik:
Mebandingkan kerajaan agrarian dan maritime.
Kajian gambar:Candi Borobudur, Angkor watt, Pelabuhan, sawah padi.
Melabel peta:Pusat pentadbiran kerajaan maritime dan agrarian.
Perbincangan: kumpulan: cth kerajaan maritim dan kerajaan agraria.
Melabelkan peta
Menerangkan
Mencirikan
Membanding dan membezakan
Menyampaikan maklumat
Menghubung-kaitkan







Berbangga dengan aset negara.
* memanafaatkan kurniaan Tuhan.


Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara.
* bersikap kepimpinan cemerlang.







Grafik

Gambar

Peta

*Cuti Tahun Baru Cina
(31/1/2014)






*Cuti Hari
Wilayah
(1/2/2014)

MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
         9               (25 Feb - 1 Mac)                                                               UJIAN 1 & UJIAN INTERVENSI

10
10  – 14 Mac
3.3. Pengaruh agama Hindu dan Buddha.
i. Sistem pemerintahan dan pentadbiran
     -  Institusi beraja
ii. Kesenian dan kesusasteraan.
     - pembinaan candi
     - Kepentingan bahasa  
       Sanskrit


Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
Aras 1
1.1  Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
1.2  Menyatakan ciri-ciri Hindu-Buddha dalam Kerajaan awal di Asia Tenggara.
Aras 2
2.1  Menghuraikan pengaruh Hindu –Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran.
2.2  Menjelaskan dengan contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam kesusasteraan dan kesenian.

Aras 3Mewajarkan  monument perlu dikekalkan sebagai khazanah negara.

Orde
Kosmos
Devaraja
Kesenian
Monumen
Candi
Kesusasteraan
Stupa
Dharma



Kajian gambar:
Monumen Angkor Watt, Candi Borobudur.
Kajian buku teks:
Pengaruh agama hindu dan Buddha dalam system pentadbiran.
Melabel peta:
Pusat pentadbiran kerajaan maritime dan agrarian.



Menjelaskan

Membuat inferens

Menyenaraikan

Memberi pandangan



Keunggulan warisan bangsa.
* menghargai dan memelihara warisan bangsa



Gambar

Buku teks

Peta




MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
  
      11
11-15 Mac

TEMA 8.

TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA.
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan perkembangannya di Makkah.
4.1.Pengenalan
4.2.Masyarakat Arab Jahiliah.
   - Ciri-ciri dari aspek sosial  nilai-nilai hidup,
organisasi politik dan
kepercayaan agama.



Memahami masyarakat Arab Jahiliyah


Aras 1
1.1  Menerangkan maksud jahiliyah.
1.2  Menyenaraikan ciri masyarakat Arab Jahiliyah

Aras 2
2.1  Menghuraikan cirri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah

Aras 3
3.1  Merasionalkan masyarakat Arab Jahiliyah berpegang teguh kepada system kabilah.





Jahiliah

Asabiyah

Kabilah




Perbincangan:
Ciri-ciri masyarakat jahiliyah.




Menyenaraikan

Mencirikan

Menjelaskan









Peta minda

Bahan cetak



MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
12
18 – 22 Mac
4.3. Kehidupan Nabi Muhammad S.A.W. sebelum dilantik menjadi Rasul
 
4.4.Kerasulan Nabi Muhammad

4.5.Penyebaran Islam di Makkah



Memahami  perkembangan Islam di Makkah.
Aras 1
1.1  Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad S.A.W. sehinggan dilantik menjadi Rasul.
1.2  Menyatakan keperibadian Nabi Muhammad S.A.W.
1.3  Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah.
Aras 2
2.1  Menjelaskan  keperibadian Nabi Muhammad S.A. W.
2.2  Menghuraikan penyebaran Islam di Makkah
Aras 3
3.1  Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah al Alaq
3.2  Menjana idea agama islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW  mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi yang terdahulu sejak Nabi adam AS.
3.3  Menjana idea erti tamadun dari perspektif Islam.
Al amin

Wahyu

Dakwah

Nabi

Rasul

Bercerita:
Kelahiran nabi Muhammad SAW dan sifat keperibadian baginda.

Mengkaji carta:
Salasilah Nabi Muhammad SAW.


Kajian Teks:
Penyebaran Islam di Makkah


Ayat Al-Alaq.
Membuat urutan
Menyusun maklumat
Mengumpul dan mengelaskan
Menghurai
Menghubung-kait
Memberi sebab
Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah.
* mencontohi pemimpin agung.


Carta
Buku teks














CUTI PERTENGAHAN PENGGAL  1 ( 23 MAC – 31 MAC  2013)

MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
       
      13
1 – 5 April       

4.6.Reaksi masyarakat Arab.
   - Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah.



Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
Aras 1
Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
Aras 2
2.1  Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam.
2.2  Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
Aras 3
3.1  Menghubungkaitkan penentangan masyarakat Arab Makkah terhadap Islam dengan kepentingan ekonomi dan politik mereka.











Perbincangan:
Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.




Mencirikan

Membuat urutan

Menerangkan sebab

Menjana idea

Kecekalan menegakkan kebenaran
* berpegang teguh kepada nilai sejagat.


Buku teks

Bahan edaran




MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
    
14
8 –12 April

Bab 5:  Kerajaan Islam di
             Madinah
5.1. Pengenalan
5.2. Perjanjian Aqabah
    Pertama dan Kedua.
    - Kepentingan
5.3  Hijrah
-       Konsep
-       Sebab
-       Kepentingan




Memahami peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah dan kesannya.
Aras 1
1.1  Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
1.2  Menerangkan maksud
       hijrah dalam Islam
1.3  Menyenaraikan sebab-sebab nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah.
1.4  Menyatakan kepentingan  peristiwa hijrah dalam sejarah Islam.

Aras 2
2.1  Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan kedua.
2.2  Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah
2.3  Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam.

Aras 3
3.1  Membuat justifikasi pendapat orientaslis yang mengtakrifkan hijrah sebagai melarikan diri.
3.2  Merasionalkan konsep hijrah dalam kehidupan masa kini.


Perjanjian

Hijrah

Muhajirin

Ansar

Orientalis


Peta Minda:
Sebab penghijrahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah.

Kajian Peta Semenanjung Tanah Arab:
Hijrah Nabi Muhammad SAW.

Pengurusan Grafik:
Mengklasifikasikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam.



Mengumpul maklumat

Menyampaikan maklumat

Menjelaskan

Membanding-kan



Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran negara.
* hidup bersatu padu.



Peta minda

Peta

grafik
















MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
   15
15 – 19 April
5.4. Piagam Madinah
      -  Kandungan
      -  Kepentingan

5.5. Penyebaran Islam
      - Mempertahankan
        maruah dan hak.


Memahami kepentingan Piagam Madinah.
Aras 1
Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah.
1.1  Menyatakan kepentingan Piagam Madinah.
1.2  Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah.
Aras 2
2.1  Menghuraikan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah.
2.2  Menjelaskan kepentingan Piagam Madinah.
2.3  Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad SAW
Aras 3
3.1  Merasionalkan Piagam Madinah dalam konteks menjamin perpaduan kaum.
3.2  Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui mata pedang.
3.3  Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam.
Piagam/
sahifah

Baiah


Kajian teks:
Kandungan Piagam Madinah
Pengurusan grafik:
Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam.



Menjelaskan

Menghubung-kaitkan

Menjana idea


Keluhuran perlembagaan kita.
à  mendaulatkan perlembagaan kita.


Buku teks
Grafik




MINGGU

T EMA/TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

KONSEP/
ISTILAH

AKTIVITI

KBKK

UNSUR PATRIOTISME

BBM

CATATAN
     
    16
22- 26      April

5.6 Perjanjian Hudaibiah.
    -  Kepentingan
    -  Pembukaan semula    
       Kota Makkah.



Memahami kepentingan Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan semula Kota Makkah

Aras 1
1.1  Menyatakan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah.
1.2  Menyatakan proses pembukaan Kota Makkah.

Aras 2
2.1  Menghubungkaitkan Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan semula Kota Makkah.

Aras 3
3.1  menjana idea kepentingan pembukaan semula Kota Makkah.







Peta minda:
Kepentingan perjanjian Hudaibiyah

Menjelaskan

Membuat urutan

Membanding dan membezakan

Mengumpul dan mengelaskan




Peta minda

MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM


CATATAN
     17
29/4-3Mei












Bab 6:  Pembentukan Kerajaan Islam dan sumbangannya.

6.1.Pengenalan

6.2.Zaman Khalifah al-Rasyidin
      i. Konsep Khalifah
     ii.Syarat dan cara  
        pemilihan khalifah
    iii.Sumbangan Khalifah 
       Al- Rasyidin.
Memahami sistem pemerintahan Khalifah al –Rasyidin.
Aras 1
1.1  Menyatakan maksud khalifah.
1.2  Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah.
1.3  Menyatakan cara pemilihan dan perlantikan khalifah.
1.4  Menyatakan tugas khalifah.
1.5  Menyenaraikan sumbangan setiap khalifah al rasyidin.
Aras 2
2.1  Menjelaskan cara pemilihan dan perlantikan khalifah al –rasyidin
2.2  Menghuraikan sumbangan khalifah-khalifah al-rasyidin.

Aras 3
3.1  Mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah kea rah pemantapan pemerintahan masa kini.
Khalifah

Baiah

Murtad

Syura

Wali

Gabenor

Perbincangan:
Syarat kelayakan khalifah.
Sumbangsaran:
Cara pemilihan dan perlantikan khalifah.
Membina carta aliran:
Khalifah-khalifah al-rasyidin mengikut kronologi.


Menjelaskan

Menyenarai

Memilih

Menghurai

Menghubung-kaitkan

Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara.
* bersikap pemimpin cemerlang.

Kecemerlangan tamadun Islam menyinari dunia
* memanfaatkan kecemerlangan tamadun Islam.



Carta aliran
Peta
Minda
*Cuti Hari
Pekerja
(1/5/2014)
MINGGU 18 – 20  ( PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN TINGKATAN 4  & SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT SEKOLAH ( 23/5/2014) )
CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 24/5/2014 – 9 JUN 2014 )
MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN

  
    22
17-21 Jun


6.3 Kerajaan Bani Umaiyyah
i. Latar belakang.
      ii. Sumbangan

6.4.Kerajaan Bani Abassiyah.
      i. Latarbelakang
     ii. Sumbangan
6.5. Kerajaan Turki Uthmaniah.
      i. Latarbelakang
     ii. Sumbangan
    iii. Faktor penyebaran   
        Islam ke Eropah.




Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyyah, Bani Abbasiyah dan Turki uthmaniah serta sumbangannya
Aras 1
1.1  Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah,dan Turki Uthmaniah.

1.2  Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniah.


1.3  Menyatakan factor yangmembolehkan kerajaan Turki uthmaniah menyebarkan Islam ke Eropah.

Aras 2
2.1  Mengklasifikasikan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah, dan Turki Uthmaniah  dari segi politik, ekonomi dan sosial.

2.2  Menghuraikan faktor yang membolehkan kerajaan Turki Uthmaniah menyebarkan Islam ke Eropah.

Aras 3
3.1  Menghubungkaitkan kegemilangan kerajaan-kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniah menjadi perintis kepada kemajuan dan pemodenan barat.



Syiah
Khawarij
Sistem
Warisan
Monarki
Baitulmal
Kharaj
Revolusi



Kajian Peta:

Empayar Islam Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Pengurusan Grafik:
Membandingkan sumbanga kerajaan-kerajaan Islam.
Membina Garis Masa:
Perkembangan Kerajaan Islam.
Melakar peta:
Kawasan Kerajaan bani Umaiyah.


Menjelaskan

Menghurai


Menganalisis

Kebijaksanaan
menyusun strategi untuk kestabilan negara.
* membuat perancangan yang bijak.
* berupaya menerapkan pembaharuan

Keunggulan ilmu membina kegemilangan negara.
* membudayakan ilmu.


Peta

Grafik


Peta minda


Carta










MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
    
     23
24 –28 Jun

6.6.Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
 i. Cara
    - Perniagaan
    - Diplomatik
    - Kebudayaan
    - Pusat Pengajian
    - Peperangan
 ii.Kesan
    - Perluasan empayar
  
 - Perkembangan Intelek
    - Kesenian dan    
      kesusasteraan

Memahami pertembungan antara tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.

Aras 1
1.1  Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam.
1.2  Menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
1.3  Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.

Aras 2
2.1  Menghuraikan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dubia.
2.2  Menghuraikan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.

Aras 3
3.1  Menganalisis dengan contoh tamadun Islam dan tamadun lain di dunia
saling mempengaruhi.

Mujedars



Yena Cheri/
Janissari




Intelek



Empayar

Bait al Hikmah

Kajian peta dan kajian teks:
Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.


Menjelas

Menghurai

Mengumpul dan mengelaskan

Intergrasi budaya memperkayakan warisan negara.
* membudayakan ilmu.



Peta


Buku teks
















MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
      24
1– 5 Julai
Bab 7:  Islam di Asia Tenggara.
7.1. Pengenalan
7.2.Kedatangan Islam di Asia Tenggara.
i.Teori dan bukti
 - Kedatangan Islam dari   
   Arab.
 - Kedatangan Islam dari  
   China
 - Kedatangan Islam dari    
   India.


Memahami kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Aras 1
1.1  Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam  Ke Asia Tenggara.
1.2  Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara.

Aras 2
2.1  Menghuraikan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara melalui perdagangan.

Aras 3
3.1  Membahaskan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara melalui perdagangan.


Asimilasi

Teori

Mubalihg

Inskripsi

Sufi

Kajian peta:
Teori kedatangan
Islam di Asia Tenggara.

Pengurusan Grafik:
Membandingkan teori kedatangan Islam.

Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara
Menyenarai

Menerangkan

Menjana idea

Menjelaskan

Menyenarai

Menilai



Kepercayaan kepada Tuhan.
* taat kepada Tuhan.


Kesediaan menerima perubahan.
* bijaksana dan berhemah dalam tindakan.

Peta


Grafik






MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
    25
8 –12 Julai
7.3.Penyebaran Islam di Asia Tenggara.
 i. Cara dan penerimaan.
    - Perdagangan
    - Perkahwinan
    - Pengislaman raja-raja
      dan golongan   
      bangsawan.
    - Kelahiran kerajaan  
      Islam
    - Peranan mubaligh
    - Pusat kebudayaan
    - Keistimewaan agama 
      Islam

Memahami proses penyebaran Islam di Asia Tenggara.

Aras 1
1.1  Menyenaraikan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara. 

Aras 2
2.1  Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara.

Aras 3
3.1  Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.





Kesultanan

Mufti

Wali

Pesantren

Pondok

Jihad

Zakat

Ulama
Membina peta minda:
Cara penyebaran Islam.

Sumbangsaran:
Kesan-kesan penyebaran Islam ke Asia Tenggara.

Perbincangan Kumpulan:
Kesan pengaruh Islam di Asia Tenggara.
Menjelaskan

Menghurai

Menjana idea

Menganalisis

Membuat inferens

Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di  negara kita.
* tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan.



Peta Minda

MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
      26
15-19
Julai  
7.4.Pengaruh Islam di Asia Tenggara.
  i. Aspek pemerintahan 
     dan pentadbiran.
 ii. Aspek sosial
iii. Aspek ekonomi




Memahami pengaruh Islam di Asia Tenggara.
Aras 1
1.1  Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
1.2  Menyenaraikan Kerajaan Islam di Asia Tenggara.
Aras 2
2.1  Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
2.2  Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Asia Tenggara.
Aras 3
3.1  Mengkaji sumbangan kerajaan-kerajaan Islam dalam perkembangan Islam di Asia Tenggara.


Tok guru
Mudir
Daulah
Amirul-Mukminin
Sultan
Naubah
Syariah
Kanun
Kadi

Pengurusan Grafik:
Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
Kajian Risalah:
Pengaruh Islam dalam system kewangan.
Perbincangan kumpulan:
Pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia.
Lawatan:
Sekolah pondok, mahkamah syariah.
Menjelaskan

Mengumpul dan mengelaskan maklumat



Bertanggung-jawab menjamin keharmoian.
* menghormati pemimpin negara.

* mematuhi peraturan dan undang-undang
Grafik

Peta minda





MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
      27
22–26Julai
Bab 8:  Pembaharuan dan pengaruh Islam di
Malaysia sebelum  kedatangan Barat.
8.1.Pengenalan 8.2.Kesan kedatangan Islam terhadap politik
 i. Pemerintahan dan  
    pentadbiran.
   - Institusi kesultanan
   - Konsep sultan
   - Konsep daulah
ii. Perundangan
   - Undang-undang tidak bertulis /Hukum Adat  (Adat Temenggung dan Adat Perpatih)
    - Undang-undang Bertulis ( Hukum kanun melaka, Undang-undang laut melaka, Undang-undang 99 Perak)

Memahami perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan.
Aras 1
1.1  Menyatakan pengaruh Islam dalam system pemerintahan dan pentadbiran.
1.2  Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek perundangan.

Aras 2
2.1  Menghuraikan pengaruh Islam dalam system pemerintahan dan pentadbiran.
2.2  Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam Undang-undang Tidak bertulis (Hukum Adat) dan Undang-undang Bertulis.

Aras 3
3.1  Membincangkan kepentingan mendaulatkan undang-undang negara.


Madrasah
Sekolah pondok
Feudal
Zaman gelap
Renaissance
Inkuiri
Humanisme
Reformation
Gelap
Membina carta perbandingan.
Fungsi istana dahulu dan sekarang.
Lawatan:
Muzium Kesenian Islam, sekolah Pondok, Mahkamah Syariah.

Pengurusan Grafik:
Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam sosiobudaya dan ekonomi.

Melengkapkan jadual:Undang-undang Tidak Bertulis (Hukum Adat), Undang-undang Bertulis.
Menyusun mengikut keutamaan

Menjelaskan

Menghuraikan

Menghubung-kaitkan

Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
* menghargai system pendidikan negara.
* memanfaatkan penggunaan tulisan jawi.
Kemapanan system ekonomi negara.
* bekerjasama memakmurkan negara.

Carta

Peta minda

MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
    28
29/7  - 2 Ogos  
8.3.Pengaruh kedatatangan Islam terhadap Sosiobudaya
i) Pendidikan
ii) Kesenian
iii)Bahasa dan kesusasteraan.
Gaya hidup.
8.4 Ekonomi
i)Matawang.
ii)Percukaian.
iii)Perdagangan
Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
Aras 1
1.1  Menyatakan pengaruh islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
Aras 2
2.1  Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
2.2  Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
Aras 3
3.1  Menjelaskan dengan contoh penerusan system pendidikan agama islam sehingga masa kini.
3.2  Mewajarkan kepentingan tulisan jawi dalam memartabatkan identity negara.



Kajian risalah:
System kewangan Islam.

Menganalisa

Menjelaskan

Menghubung-kaitkan

Melabel peta

Keyakinan diri membuat pembaharuan.
* sedia menerima perubahan yang membawa kebaikan.
Semangat inkuiri untuk kecemerlangan diri.
* peka dengan wawasan negara.



Grafik

Peta minda



*Bulan Patriotisme Bermula


MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
  
      29
5 – 6 Ogos  

TEMA 9
 PERKEMBANGAN DI
 EROPAH DAN  KESANNYA  TERHADAP EKONOMI NEGARA.   
Bab 9: Perkembangan di Eropah.
9.1. Pengenalan
9.2. Perubahan masyarakat dan budaya Eropah.

ZamanGelap
-       Pengertian
-       Ciri-ciri
-       Renaissance
-       Pengertian
 Kesan







(Perubahan dalam idea dan institusi politik, system ekonomi dan sikap terhadap ilmu)
       -     Reformation

-       Pengertian
-       Kesan



Mengiktisarkan perkembangan di Eropah.

Aras 1
1.1  Menyatakan keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
1.2  Menyatakan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas Zaman Gelap.
1.3  Menyatakan maksud Renaissance dan Reformation.
1.4  Menyatakan kesan-kesan Renaisance dan Reformation.

Aras 2
2.1  Menghuraikan perubahan-perubahan yang berlaku selepas zaman.
2.2  Menjelaskan kesan-kesan Renaissance dan Reformation.



Aras 3
3.1  merumuskan sikap sanggup menerima perubahan kea rah kemajuan.
3.2  Menghubungkaitkan unsur-unsur renaissance dengan perkembangan ilmu masa kini.
3.3  Membandingkan system feudal di eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional.




Penjelajahan



Penerokaan



Membina carta:
Struktur masyarakat feudal.

Pengurusan grafik:
Membandingkan ciri-ciri masyarakat Eropah Zaman Feudal dengan Zaman Renaissance.

Kajian Teks:
Kesan Renaissance dan Reformation.


Sumbangsaran:
Perkembangan ilmu masa kini.

Pengurusan grafik:
Membandingkan system feudal di Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional.




Menyenarai

Menghurai

Mengklasifikasi

Mengumpul dan mengelaskan

Menjana idea



Kegigihan dan keberanian bangsa.
* menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara



Carta

Grafik

Buku teks

CUTI PERTENGAH AN PENGGALKEDUA ( 7/8/2014 18/8/2014 )







MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
  30
19 –23 Ogos
9.3.Penjelajahan dan penerokaan

i. Penemuan jalan laut dan dunia baru.
  - Sebab
  - Kesan



Memahami perkembangan penjelajahan dan penerokaan.
Aras 1
1.1  Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan.
1.2  Melakarkan laluan penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
1.3  Menyatakan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
1.4  Menyatakan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat.
Aras 2
2.1  Menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
2.2  Mengklasifikasikan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 3
3.1  Menghubungkait semangat kental penjelajahan dan penerokaan kuasa Barat dengan slogan “Malaysia Boleh” .

Revolusi

Pengkhususan

Pengeluaran

Ladang


Melakar peta:
Arah laluan penjelajahan.
Peta Minda;
Sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasikan kesan-kesan penjelajahan kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial.






MINGGU
T EMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
      31
26 – 30 Ogos
9.4.Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
i. Perkembangan bidang pertanian.
   - Pemilikan tanah    
     persendirian
   - Kaedah dan ciptaan  
     baru dalam pertanian.
   - Pertanian Komersial.
ii. Perkembangan dalam bidang industri.
  - Peralihan daripada    
    industri desa kepada 
    perkilangan.
  - Pengkhususan   
    pengeluaran
  - Penggunaan teknologi
iii. Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
- Pertanian sebagai punca     
  ekonomi
- Peningkatan
  perdagangan  
  antarabangsa
- Kemajuan bidang  
  pengangkutan
- Kemunculan  golongan   
  buruh dan majikan


Memahami perkembangan Revolusi Pertanian dan revolusi Perindustrian dan kesannya ke atas Asia Tenggara.

Aras 1
1.1  Menyenaraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
1.2  Menyatakan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.

Aras 2
2.1  Menghuraikan factor yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.
2.2  Mengklasifikasikan kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.

Aras 3
3.1  Membahaskan perkembangan ciptaan baru membawa kepada Revolusi  Pertanian dan Revolusi Perindustrian.




Imperialis

Penjajahan


Perbincangan kumpulan:
Kesan revolusi Pertanian dan Perindustrian kea tad Asia Tenggara.

Projek:
Menghasilkan buku skrap. Hasil ciptaan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.

Pengurusan Grfaik;
Mengklasifikasi kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian.


Menjelaskan

Membanding dan membezakan

Mencirikan

Menghubung-kaitkan

Bersemangat patriotik
* bersedia mempertahankan kedaulatan negara.
* memperkasakan jati diri.


Grafik


Peta mnda


Buku skrap











MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
     32
2 – 6 September  
9.5.Imperialisme Barat di Asia i)Pengertian
ii)Faktor
iii)Kesan


Memahami perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara.
Aras 1
1.1  Menyatakan maksud imperialisme
1.2  Menyatakan factor-faktor imperialisme Barat ke Asia .
1.3  Menyenaraikan kesan-kesan imperialisme Barat ke Asia.
Aras  2
2.1  Menjelaskan dengan contoh, factor imperialisme Barat ke Asia.
2.2  Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme Barat ke atas Asia.
Aras 3
3.1  Merasionalkan keistimewaan Asia yang menjadi tarikan imperialisme Barat.
3.2  Menjustifikasikan pendapat Barat yang menyatakan bahawa imperialisme sebagai beban orang putih dan “Tugas menyebarkan tamadun”
Colonial


Melabel peta:
Kawasan jajahan Imperialis Barat.
Sketsa:
Faktor kedatangan imperialis.
Menonton Filem:
“Tun Fatimah”
Pengurusan Grafik;
mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme
ke Asia Tenggara.



Menyenarai

Menerangkan

Menghurai


Khazanah negara kebangaan bersama.
* memanafaatkan kekayaan negara.

Keberanian mengambil risiko.
* berupaya menangani risiko.

* berdaya saing.



Peta
Video
Grafik





MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
  
      33
9 – 13 Sptember

Bab 10. Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.

10.1.Pengenalan

10.2.Ekonomi tradisional
        - Ciri-ciri
10.3.Ekonomi perdagangan
i)Sistem pertanian komersial
ii)Industri perlombongan
iii)Penggunaan tenaga buruh luar.
iv)Institusi kewangan dan insuran




Memahami kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
Aras 1
1.1  Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
1.2  Menyenaraikan cirri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
1.3  Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan.
1.4  Menyenaraikan jenis  pertanian dagangan.
1.5  Menyatakan peranan institusi kewangan dan insurans.
1.6  Menyatakan cara kemasukan imigran Cina dan India.
Aras 2
2.1  Menjelaskan cirri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
2.2  Membandingkan ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
2.3  Menerangkan dasar British terhadap perusahaan getah.
2.4  Menerangkan dasar British industri perlombongan.
2.5  Menjelaskan cara kemasukan imigran Cina dan India.
2.6  Menghuraikan peranan institusi kewangan dan insurans.

Aras 3
3.1  Mentafsir sebab British memperkenalkan ekonomi dagangan .
3.2  Menjelaskan dengan contoh keistimewaan negara kita yang menarik kedatangan imigran Cina dan India.




Sara diri
Komersial
Dwi  ekonomi
System kangcu
System kontrak
Sistem kangani
Tiket kredit
Kongsi gelap
Sin Kheh
Imigran
Akta
Comprador





Dasar pecah dan perintah



Pengurusan grafik:
Membandingkan ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
Membina peta minda:
Perkembangan pertanian dan perlombongan.
Lawatan:
Ke lading getah dan lombong.
Membina carta aliran:
Cara kemasukan imigran Cina dan India.




Kajian teks:
Institusi kewangan dan insuran serta peranannya.


Menyenarai

Menghurai

Menganalisis

Menilai


Memelihara jati diri bangsa.
* berwaspada dalam menerima perubahan.




Grafik

Peta minda











MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
  
      34
17 – 20 September

10.4.Dasar British terhadap pertanian

i. Undang-undang berhubung tanah.
-  Akta Simpanan Melayu, 
   Land Order, land
   settlement Order dan
   Proklamasi III
   Perlindungan Hak
   Peribumi
   
i.Dasar British terhadap pekebun kecil.
-       Padi
-       Getah



Memahami dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di Tanah Melayu , Sarawak dan Sabah.
Aras 1
1.1  Menyenarikan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di tanah Melayu , Sarawak dan Sabah.
1.2  Menyatakan sebab-sebab British memperkenalkan undang-undang berhubung dengan tanah.
1.3  Menyatakan dasar British terhadap pekebun kecil.
1.4  Menyatakan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil.

Aras 2
2.1  Menerangkan kandungan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan British di Tanah Melayu, Sarawak dan sabah.
2.2  Menjelaskan sebab British memperkenalkan undang-undang  berhubung tanah.
2.3  Menghuraikan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil.
Aras 3
3.1  Menjustifikasi keberkesanan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British.
3.2  Menganalisis sebab penduduk peribumi kekal dalam ekonomi tradisional.






Tanah Simpanan Melayu



Enakmen


Proklamasi



Pribumi



Perbincangan:
Undang-undang British berhubung tanah dan dasar British terhadap pekebun kecil.

Peta minda:
Undang-undang berhubung tanah.





Perubahan membawa kemajuan.
* sedia berubah kea rah kemajuan.

Peta minda

Buku teks

Peta


*Cuti Hari Malaysia
(16/9/2014)










MINGGU
TEMA/TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
KONSEP/
ISTILAH
AKTIVITI
KBKK
UNSUR PATRIOTISME
BBM
CATATAN
    
    35& 36
24 /9 –
4 Oktober






























10.5.Kesan-kesan dasar ekonomi.

i.              Pembandaran

ii.             Pembentukan masyarakat berbilang kaum


iii.            Sistem pendidikan vernacular

iv.            Sektor perkilangan


v.             Sistem pengangkutan dan perhubungan

vi.            Perkhidmatan kesihatan



Menganalisi kesan-kesan dasar ekonomi British.

Aras 1
1.1.Menyenaraikan kesan dasar British terhadap ekonomi negara.
1.2.Menyatakan kemunculan Bandar baru.
1.3.Menyenaraikan ciri masyarakat berbilang kaum.
1.4.Melakar rangkaian system pengangkutan.
1.5.Menyatakan perkembangan perkhidmatan kesihatan.
1.6.Menyatakan factor kemunculan Bandar baru dan kesannya.
1.7.Menyatakan perkembangan sector perkilangan.
1.8.Menyatakan perkembangan system pendidikan vernacular.
Aras 2
2.1.Membincangkan factor kemunculan Bandar baru dan kesannya.
2.2.Menghuraikan perkembangan sector perkilangan.
2.3.Menghuraikan factor perkembangan pengangkutan dan perhubungan.
2.4.menghuraikan perkembangan system pendidikan.
2.5.Menjelaskan proses pembentukan masyarakat berbilang kaum.
2.6.Menjelaskan perkembangan perkhidmatan kesihatan
Aras 3
3.1.Merasionalkan kewujudan masyarakat berbilang kaum tidak menghalang usaha –usaha ke arah  perapduan kaum.
3.2.menilai kesan dasar ekonomi British terhadap Bandar lama.

Masyarakat berbilang kaum


















Vernakular








Perbincangan:
Konsep masyarakat berbilang kaum dan sebab kemunculan.

Lawatan:
Ke Bandar-bandar lama seperti Jugra, Lukut, Bruas, Tumpat, Kuala Berang dan Elopura.


Melabel peta:
Kedudukan Bandar-bandar baru.








Peta
Carta

MINGGU 37 & 38( 7-18 OKTOBER ) ULANGKAJI TERANCANG
MINGGU 39,40 & 41 ( 24 OKTOBER – 8 NOVEMBER ) PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
MINGGU 42 ( 11 – 15 NOVEMBER ) PERBINCANGAN KERTAS 1,2 & 3 PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
CUTI AKHIR TAHUN ( 16 NOVEMBER 2014 – 1 JANUARI 2015)



                                            

No comments:

Post a Comment